This is archived CaM OVR.

南川史門「Moves」

Shimon Minamikawa ”Moves”
2021. 9. 12 Sun - 10. 10 Sun

MISAKO & ROSENでは、南川史門「Moves」展をを開催します。南川史門は近年、美術館関連の展覧会に参加しています。東京都現代美術館リニューアルコレクション展(2019年)、ブランドホルスト・ミュージアム「Painting 2.0」(巡回:ミュンヘン/ルートヴィヒ財団近代美術館、ウィーン)(2015)を始め、新国立美術館、韓国国立現代美術館(果川館)、国立国際美術館、大阪(2014年)東京オペラシティーアートギャラリー、東京(2014年)、森美術館、東京(2013年)などのグループ展にて紹介されています。

絵画の潜在的な機能──活発な真空を生み出すこと、戯れのため/としての空間を形作ること──の強調に特徴づけられる南川の実践は、現在の絵画のあり方に対する極めて日本的な応答です。本展で発表される新作群では、絵筆ではなくスプレーによるアクリル絵具の操作に焦点が当てられており、その点で以前とは異なる方向性が打ち出されています。どの作品も、南川による近年の移行(move)──東京という雑然とした都市から京都という洗練された街へ、そして筆による描画を捨ててスプレーの簡潔性へ──を反映するように、形態と素材の積極的な打ち消しの連続を密かに交換することで、批評的でありつつ遊び心に満ちた手付きで、鑑賞者の想定を転覆させます。絵筆で塗られた単色の地の上で、噴霧された絵具──黒一色や、鮮やかなピンクあるいは青など──が未完成な形状や不完全な対称性を形成していますが、その放射的で不明瞭な視覚性には情動的な質があり、鑑賞者は画面に引き寄せられます。そこで目を凝らすとき、遠くからの一瞥や簡易的な写真図版では捉えられない細部、すなわち南川のトレードマークである滴りや染み、さらには硬質的あるいは流動的なテクスチャーの存在が浮かび上がるのです。南川による最新の絵画たち(paintings)は、一見するとカジュアルな表現に思えますが、詳細な考察に値するものです。現時点においてそれらは、最も前向きな大文字の絵画たち(Paintings)として成立しているのですから。

MISAKO & ROSEN is pleased to announce “Moves” a solo exhibition with Shimon Minamikawa. Minamikawa has participated in institutional exhibitions at the Museum of Contemporary Art, Tokyo (2109), the Museum Brandhorst, Munich and MUMOK, Vienna (2015/16), The National Art Center, Tokyo and the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, Gwacheon (2015) as well as the National Museum of Art, Osaka and Tokyo Opera City Art Gallery (2014) and the Mori Art Museum, Tokyo (2013).

Characterized by an emphasis on the potential for painting to function both as an active void as well as a space for and of play, Minamikawa’s practice serves as a particularly Japanese response to the current state of painting. The present body of paintings mark a point of departure in that their area of focus is on sprayed rather than brushed acrylic paint. Reflective of both Minamikawa’s recent move - from the urbanity of Tokyo to the refinement of Kyoto - as well as his interest in jettisoning the brush in favor of a simple spray, the work traffics in a positive series of cancellations - of form and material - subverting in a critical, yet playful manner, the viewer’s expectations. Spay paint - sometimes a monochrome black - other times a vivid pink or blue - forms incomplete shapes and imperfect symmetries on top of a brushed monochromatic ground. Closer inspection - invited by the affective quality of radiating, fuzzy optics, reveals the presence of Minamikawa’s trademark drips and spots as well as textures - both hard and liquid - that elude a glance as well as casual photographic reproduction. Rewarding of close consideration these newest paintings by Minamikawa,despite their initial apparent casualness, stand as his most affirmative “P"aintings to date.

Galleries (Click to see works)

東京都豊島区北大塚3-27-6 1F

Works