This is archived CaM OVR.

長谷川寛示 個展 『decay, remains』

KANA KAWANISHI GALLERYは、2023年5月27日(土)より、長谷川寛示個展『decay, remains』を開催いたします。

東京藝術大学美術学部彫刻科の在学中より、親しんできたパンクロックカルチャーや、概念を形象に落とし込む現代アートの制作過程にも通じるものとして仏教への興味を募らせた長谷川は、曹洞宗大本山永平寺での修行を経て僧侶になり、その思想と生き方を反映させる作品で、京都市京セラ美術館でのグループ展に参加するなど、国内外で注目を集めているアーティストです。

形象や素材に付随する概念や時間軸の異なるものを掛け合わせ、ごく自然にひとつの世界に調和をつくりだす長谷川は、これまでも大麻草、芥子、薔薇、蓮、外来種の雑草など、固有の由来を持つ植物を、自ら制作するさまざまな花器と組み合わせて発表してきました。木彫で再現させた精微な花びらや葉脈などの植物は、擬似漆や金箔を施された後に和蝋燭で煤けさせられ、寺院に置かれた仏具としての時間経過が凝縮されています。それらの超然的な木彫は、現代性や普遍性を体現した手捻りの陶器の花器や、歴史上の文脈を再配置すべくアンティーク品をリメイクした花器と組み合わさることで、長谷川の達観的な視座を示します。

本展『decay, remians』で長谷川は、初めて枯れゆく植物をモチーフに起用します。「彫刻は時間を伝えるメディウムである」と強調してきた長谷川が、地上すべてのものに平等に作用する時間や、動植物など種に関わらずあらゆる生命に等しく与えられた寿命などに思いを巡らせながら、手と思考を凝縮させつくりあげた渾身の作品群を、是非お見逃しなくご高覧ください。

---

KANA KAWANISHI GALLERY is pleased to announce the opening of Kanji Hasegawa’s Solo Exhibition, decay, remains, on Saturday, May 27th, 2023.

Hasegawa, who received his B.F.A. and M.F.A. at Tokyo University of the Arts and had been heavily influenced by punk rock culture, became interested in Buddhism while studying sculpture in his art school, finding the similarity in the process of art making and the Buddhism spirit and punk rock culture, as they all undergo the figuration of shapeless concepts to be shared with others. Completing his training at Eiheiji-temple, Hasegawa works as a Buddhist monk and artist, gaining high recognition in Japan and abroad while participating in museum exhibitions such as the Kyoto City KYOCERA Museum of Art.

Hasegawa naturally creates harmony by multiplying different concepts and time frames of diverse materials. For example, he often presents plants with unique origins, such as cannabis weed, poppy, rose, lotus, or non-native grass, combined with various vases he creates. The plants, with even their petals and leaf veins reproduced through exquisite wood carvings, are covered with pseudo-urushi lacquer and gold leaf and then sooted with Japanese candles, condensing the passage of time placed as Buddhist artifacts placed in temples. These meticulous wood carvings, combined with either ceramic vases in the shape of contemporary motifs or antiquity-remade vases to reposition historical contexts, have demonstrated Hasegawa's transcendent perspectives.

In this exhibition, “decay, remains,” Hasegawa uses dying plants as his motif for the first time. Hasegawa, who has been emphasizing that “sculpture is a medium that conveys time,” deeply thinks about time—the only thing equally given to everything on earth—and the end of life, given to all livings regardless of species.

Galleries (Click to see works)

4-7-6 Shirakawa, Koto-ku, Tokyo

Works